دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کاهش ۸۰ درصدی دی‌اکسیدکربن اروپا با آجر‌های اَبَرداغ 

کاهش ۸۰ درصدی دی‌اکسیدکربن اروپا با آجر‌های اَبَرداغ 
یک شرکت دانش‌بنیان حوزه انرژی مدعی شده باتری‌های آجری اَبَرداغی ساخته است که انتشار دی‌اکسیدکربن صنعتی را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد.
کد خبر : 900892

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، شرکت دانش‌بنیان آمریکایی «روندو انرژی» «Rondo Energy» قراردادی را با شرکت EDP پرتغال برای اتصال فناوری خود با مزارع خورشیدی امضا کرده است.

این شرکت دانش‌بنیان یک باتری گرمایی تولید کرده است که انرژی تجدیدپذیر را به دمای بالا تبدیل می‌کند. این باتری فوق داغ می‌تواند انرژی مورد نیاز فعالیت‌های صنعتی را تامین کند.

روندو در همکاری با شرکت انرژی EDP مستقر در پرتغال تا ۲ گیگاوات برق به دست آمده از باتری گرمایی را به سراسر اروپا تامین می‌کند. پیش بینی می‌شود این قرارداد از سال ۲۰۲۵ اجرایی شود.

شرکت EDP پارک‌های خورشیدی و بادی غیرمتمرکز و در مقیاس بزرگ را توسعه خواهد داد. این پارک‌ها با باتری اَبَر داغ روندو احداث می‌شوند تا انرژی حرارتی را برای مشتریان فعلی تامین کنند.

اجرای موفقیت آمیز این توافق به بخش تولید اروپا کمک می‌کند تا ضمن کاهش انتشار دی اکسید کربن، بحران انرژی را نیز پشت سر بگذارند و اینجاست که شرکت دانش بنیان کالیفرنیایی به دلیل نوآوری اش، در کانون توجه قرار می‌گیرد.

مقامات EDP در مورد این همکاری می‌گویند: می‌توانیم نیاز‌های انرژی اروپا را برای انرژی تجدیدپذیر و گرما به روشی پاک تر، مقرون به صرفه‌تر و قابل اطمینان‌تر برآورده کنیم. این مشارکت امکان دیگری را برای کربن زدایی فراهم می‌کند که EDP خواستار رهبری آن در اروپاست.

روندو مدعی است باتری‌های اَبَرداغ آن می‌توانند با کاهش هزینه گرمای صنعتی، انتشار دی اکسید کربن جهانی را کاهش دهند. کربن زدایی بخش صنعتی به دلیل اتکایش به سوخت‌های فسیلی دشوار است. سوخت‌ها نیز به دلیل اهمیت در ایجاد گرمای خیلی زیاد برای تولید موادی مانند فولاد و سیمان، حیاتی اند.

این شرکت دانش‌بنیان حوزه انرژی و باتری ادعا می‌کند فناوری آن می‌تواند انتشار گاز‌های گلخانه‌ای صنعتی را تا ۸۰ درصد کاهش دهد و شبکه برق را با استفاده از انرژی تجدیدپذیر اضافی و ذخیره آن، پایدار کند. این فناوری امکان ذخیره سازی برق مازاد تولید را نیز دارد.

سال گذشته، سرمایه گذارانی از جمله مایکروسافت و آرامکو (غول نفتی عربستان سعودی) گرد هم آمدند تا به روندو در تامین مالی جدید ۶۰ میلیون دلاری کمک کنند. هدف آنها کمک به سرعت بخشیدن به عرضه باتری‌های حرارتی در سراسر جهان اعلام شد.

سیستم روندو از المنت‌های گرمایش الکتریکی موجود در توستر‌ها و اجاق‌ها برای گرم کردن هزاران تن آجر سفالی استفاده می‌کند. این آجر‌ها می‌توانند به دمای ۱۵۰۰ درجه سانتیگراد برسند و هر یک آجر می‌تواند به اندازه یک خودروی تسلا مدل X انرژی مصرف کند. 

بنا بر اعلام روندو، این آجر‌ها می‌توانند گرما را حفظ و روزانه کمتر از ۱ درصد هدر رفت انرژی داشته باشند. ساختن یک سیستم در مقیاس بزرگ می‌تواند انرژی گرمایی کافی را برای تامین انرژی یک کارخانه یا راه اندازی یک مولد بخار فراهم کند.

روندو و EDP در یک همکاری مشترک، گرمای پاک ۲۴ ساعته‌ای را برای مشتریان صنعتی با قیمت‌های رقابتی با گاز و بدون ایجاد هرگونه تغییری در ساختار کارخانه ها، فراهم خواهند کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته